pilates

WAT IS PILATES & welke voordelen brengt het u?

Pilates is een workout methode die de nadruk legt op diepe spieren, flexibiliteit, evenwicht, coördinatie en een goede houding. De techniek werd tijdens de Eerste Wereldoorlog ontwikkeld door de Duitse uitvinder Joseph Pilates, met de bedoeling gewonde soldaten snel weer op de been te brengen. De man was in de jaren voor de oorlog actief geweest als bokser en circusartiest, en gaf ook lessen zelfverdediging aan Engelse detectives –je mag hem dus wel degelijk als een expert beschouwen! Uiteraard ziet de discipline er bijna honderd jaar na haar ontstaan lichtjes anders uit.

ER ZIJN VERSCHILLENDE SOORTEN PILATES.

Het leuke aan Pilates is dat je eindeloos kan variëren en/of combineren met andere disciplines en het met of zonder machines kan beoefenen -afhankelijk van de specifieke vereisten van de beoefenaar. De klassieke machines zijn de Cadillac (een soort bed met geraamte rond), de reformer (een ander soort bed) en de wunda chair (wat eerder op een bok uit de klassieke gymnastiek lijkt). Daarnaast zijn er ook tal van kleinere instrumenten voor oefeningen op een mat, zoals de power circle, elastieken, de swiss ball, de kleinere medicine ball en gewichten. Sterren die zeggen aan Pilates te doen, trainen in werkelijkheid vooral op de machines.

WAT DOET PILATES VOOR JE?

De trainmethode levert je in de eerste plaats diepe spieren op. Die zie je niet meteen verschijnen, ook niet als je hard traint, maar ze hebben wel een actieve functie wat je slanke, strakke lijn betreft. Sommige mensen vergelijken dit met de veters van een schoen: hoe strakker aangetrokken, hoe fijner de schoen. Het zijn ook spieren die, mits goed getraind, veel langer meegaan dan hun oppervlakkiger varianten en dus ook tijdens inactieve periodes –de feestdagen bijvoorbeeld…- sterk blijven. Pilates zal je dus geen extreem zichtbare spieren opleveren –voor een sixpack moet je al heel vergevorderd zijn- maar wel je silhouet shapen zoals geen enkel corrigerend ondergoed dat kan!

Evenwicht is ook één van de meest onderschatte voordelen voor je lijf: het geeft je een sexy postuur, zorgt ervoor  dat je eleganter gaat bewegen én beschermt je tegen kwetsuren –omdat je gewichten en schokken beter over je spieren en gewrichten leert verdelen. 

De dieper spieren die je kweekt, maken je trouwens ook reuzensterk. Je ziet er misschien uit als een frêle ballerina, maar kan na enkele weken met veel gemak een planksessie van vijf minuten volhouden of zware gewichten heffen als waren het pluimpjes.

KAN JE CALORIEËN VERBRANDEN MET PILATES?

(c) Shutterstock

#9. Dat is een tricky vraag. In principe is de klassieke Pilates een low intensity sport, je zal er dus niet door afvallen, maar mits enkele slimme combinaties kan je er zeker ook gewicht mee verliezen. Dat kan bijvoorbeeld door een jump board te installeren op de reformer: daarbij maak je al liggend zware sprongen en werk je je in geen tijd in het zweet. Je kan er zelfs intervaltraining mee uitvoeren, wat zowat de meest effectieve methode is om af te vallen. Veel personal trainers combineren Pilates ook met andere, meer high intensity oefeningen zodat je het beste van beiden krijgt. Het antwoord op deze vraag luidt dus volmondig ja!

Heb je tijd om meermaals per week te trainen? Combineer dan een uur klassieke Pilates met explosieve sporten: ga ’s anderendaags een half uur lopen, zwemmen, fietsen of boksen!

THE FLOW FITNESS -EINDRIESKAAI 20 - 9700 OUDENAARDE

  • Facebook